SeLaMaT MeNjEnGuK Ke TeRaTaK MaYa Ku

Selasa, 3 Februari 2009

sesuatu yang hilang


salam, selamat pagi juge ku ucapkan pada semua. sesungguhnya mase tak penah dapat kite undur. tak dapat kit aputar kembali walau sesaatpun. itu sangat-sangat pasti, dan amat-amat kite ketahui. hanya Dia, Maha Pencipta sekalian alam ini Maha Mengetahui tenang rahsia alam rahsia setiap kejadian.

kite hanye mampu menoleh kebelakang, hanye boleh mengimbau kenangan mase lalu. memutar memori sudah cukup dianggap sebagai anugerah terindahNya. kalaulah, kalaulah mase boleh diputar, sudah tentu hidup dan kehidupan kite waktu ini serta waktu-waktu mendatang tiada makne lagi.

ape lagi yang kite inginkan?? sebuah kehidupan bahagia, aman, tenteram dan menyenangkan. kite menoleh kebelakang, mengimbau kehidupan mase lampau untuk dijadikan panduan meniti kehidupan yang dilalui kini. dan, kite hanye mampu merancang dan meramal akan kehidpan mase depan. kite tak pasti ape yang akan berlaku untuk hari esok, namun kite bukanlah mempunyai kuasa untuk menjadi peramal. kite hanya ade keyakinan tentang hukum hidup dan kehidupan.

setiap tujuan ade panduan. setiap awal ade akhirannye. setiap dari kite harus ade keyakinan, bahawe panduan untuk setiap jalan yang lalui itu akan menghantar kite ke destinasi yang tepat. kerana terlalu banyak simpang yang harus dipilih. membuat sebilangan kite tersesat. biarpun terang dengan pancaran cahaya, namun kerane mate tersilau dek pancaran nan terlalu indah, membuat kite sekali lagi rebah!!!...

kite mungkin tak suke dengan sesuati yang disebut "kehilangan", kite mungkin menangis "sebuah kehilangan" yang tak kite ingini berlaku. semua di antara kite akan berase begitu, kerana kite telah dianugerahkan dengan perasaan dan emosi yang akan tersentuh dengan hal-hal begitu. namun, kite seharusnye bersedia menerima apa jua walau kite tahu ia amat menyakitkan - sakit ketika kehilangan dan amat sakit untuk menerima kehilangan itu. Dia Maha Tahu yang terbaik buat kite. dalam batasan rezeki, jodoh ataupun kematian. semua takkan dapat menghindar. sekuat manepun kite, berkuasa manepun kite. kite hanye"ordinary people" di alur yang mesti kite lampaui ini.

tapi, aku, sepanjang mane perhubungan itu, aku langsung tiade mengaitkan antara keluarga & kekasih. aku, akui..aku penah membuat kesilapan sebelum ini, aku sanggup tinggal keluarga demi org yg aku kasih, tp aku telah kehilangan ibu tersayang, satu perasaan yg amat-amat sesal yang pernah aku alami. aku cube untuk tidak mengulangi kesilapan yang same. tapi mengape die betape sukar untuk memahami diri ini. aku paham..kenapa die bertindak macam tue, tp berilah aku mase & peluang untuk membetulkan keadaan, peluang untuk aku bersame keluarga aku, peluang untuk aku tebus kesilapan aku. kenape harus keluar dari hati die aku tak matang?? kenape harus keluar dari hatinye aku duduk di bawah ketiak akak aku sendiri?? kenape? salah ke aku menjage kakak aku yg sedang kesunyian?? yang sedang alami laluan emosi yang teruk selepas arwah mak takde?? kenape harus sume kesalahan di letakkan di atas bahu aku??....

Dengan demikian... tak harus kite bersedih... bile ade sesuatu yang kite ingini tidak tergapai... tak harus menyesal... ketika impian kite ternyate bukan milik kite tak harus kecewa saat ada sesuatu hilang dari kita tak harus luka bila harapan tak terwujud tak harus ada tanya, "mengapa dunia tak menyebelahiku??"

semua bukan milik kite, titipan sementara yang harus kite jaga kerana ia adalah amanah. amanah yang mesti kite pikul tanggungjawab di hadapanNya kelak. pun, amanah sebuah hati yang semestinya selalu kite hindari dari segala sesuatu yang mengotori. jadi, tak perlu resah. " I never alone...fikirkan itu!!!...


merajut kesabaran
menebar wangi kasturi
dalam pekatnya kehidupan
menoreh kesyukuran
menyebak cahaya
dalam gemerlapnya kehidupan...

1 ulasan:

Ada Ayrissa berkata...

YUPPP...
U never alone..
i never alone...
and
we never alone...

;- )

Hadapinya dgn senyuman, insyaAllah, kamu pasti tenang...

Catat Ulasan