SeLaMaT MeNjEnGuK Ke TeRaTaK MaYa Ku

Isnin, 3 November 2008

aku nie okey ke??


Assalammualaikum, selamat pagi Isnin, semoga hari nie bertambah-tambah berkat buat kita. bila tiba hari isnin jek kita mesti malas nak bangun, malas nak pegi keje, malas nak buat keje (termasuk aku!!!), tapi kenapa eyh malas tue sentiasa ada dlm diri kita??...

menurut kajian pakar-pakar psikologi (cheeewaaaa), MALAS adalah musuh utama manusia untuk bergerak maju. apakah aku pemalas, dan jugak korang pemalas? jika ya, pastikan kita buang sifat tue, sbb si pemalas tak mungkin seorang yg berjaya dalam hidup.

sekarang cube kite renungkan diri kita sendiri, termasuk diri aku jugak!!. penahkah kita bertanya pd diri kita, "aku nie okey ke??". kalau tak pernah tanya, apa kata tanyalah sekarang; "aku nie okey ke pada pandangan mata aku dan pada pandangan orang lain??".

yang penting sekali pd pandangan mata aku sendiri, pada pandangan org lain mungkin org akan berkata okey. siapa berani kata kita tak okey? maklumlah org tak selamanya bersama kita. kalau di tempat kerja paling lama aku bersama org lain sekitar 8-9 jam. di rumahpun lebih kurang juga masanya kecuali kita bercuti. tapi sebenarnya aku nie okey atau tak okey, aku saja yg tahu.

pernahkah kita tanya diri kita sendiri dan kita sendiri yg jawab?? jawab dgn hati kecil?..tau tak?? kita ada dua hati; hati kecil dan satu lagi hati besar. yg selalu membohongi kita adalah hati besar. yg cakap besar, perasaan membesar-besarkan diri itu dtgnya dari hati besar; yg selalu mengeluh dan menyatakan kita yg sebenarnya itu dtgnya dari hati kecil.

bila org puji kita, kitapun kembang, itu hati besar yg berbangga. kadang-kadang org puji kita sbb nak bodek kita saja, sbb kadang-kadang aku terfikir; "eh, betul ke dia puji aku nie. ikhlas ke dia tue, sbb aku nie taklah okey sgt seperti yg dikatakanya tu." pertanyaan itu dtgnya dr hati kecil.

"Carilah seribu sahabatm kerana seribu sahaja itu belumlah banyak, jauhilah seorang musuh, kerana seorang itu sudah terlalu banyak."

1 ulasan:

Ada Dalina berkata...

monday is always bluesssssssss...

Catat Ulasan